کارسلینگ آسانسور هیدرولیک چیست؟ |معرفی انواع|ابعاد|کارایی | استانداردها
یک کلام!کارسلینگ آسانسور از اجزای آسانسوره.این وسیله یک وسیله مکانیکی و هیدرولیکی است که کابین آسانسور را به حرکت درمیاورد.حالا کابین آسانسور با چه چیزی حرکت میکنه؟یک سیال نیروی حرکت را برای آن فراهم میکند.کارسلینگ در آسانسور هیدرولیک به وسیله قطعه ای به نام پاراشوت لحظه ای مسئول حفظ امنیت هنگام سقوط است.چرا که اگر سرعت آسانسور ناگهانی زیاد بشه و یا در حال سقوط باشه،این پاراشوت لحظه ای مانع سقوط اون می شه. در این مقاله قصد داریم در مورد موارد زیر که در خرید کارسلینگ آسانسور هیدرولیک به شما کمک میکنن، صحبت کنیم:
- کارسلینگ چیست
- کاربرد کارسلینگ آسانسور هیدرولیک چیست؟
- انواع کارسلینگ آسانسور
- کارسلینگ آسانسور یکطرفه
- کارسلینگ آسانسور دو طرفه
- کارسلینگ پیتلس
- کارسلینگ آسانسور هیدرولیک مستقیم
- کارسلینگ آسانسور هیدرولیک غیرمستقیم
- انواع کارسلینگ آسانسور بر اساس ارتفاع چاهک
- آشنایی با ساختار و اجزای کارسلینگ آسانسور هیدرولیک
کارسلینگ چیست؟
همونطور که در بالا گفتیم،کارسلینگ برای نگه داشتن کابین آسانسور و به حرکت در آوردن اون استفاده میشه.نحجوه کارش به چه صورته؟
در واقع کارفریم آسانسور که نام دیگر کارسلینگ هست بدنه اصلی آسانسور محسوب میشه. این بدنه بیشتر در آسانسور های هیدرولیک کاربرد داره.البته گاهی هم بصورت محدود در کششی استفاده میشه.حالا چرا میگیم کارسلینگ یکی از بخش های مکانیکی و هیدرولیکیه؟ جواب:کارسلینگ متعلقات مکانیکی داره که کابین رو در مرکز ریل نگه میداره .از طرفی سیال داخل جک هیدرولیک به شفت جک فشار میاره و شفت جابجا میشه و کارسلینگ از طریق سرجک که سیم بکسل ها به اون وصله کابین رو جابجا میکنه. این شد نحوه کار کارسلینگ.تا اینجا فهمیدیم کارسلینگ چیه و چه کاری انجام میده برای آشنایی بیشتر با کاربرد و انواعش پیشنهاد میکنم مطالعه این مقاله کوتاه رو ادامه بده و با من همراه باش:
کاربرد کارسلینگ آسانسور هیدرولیک چیست؟
اینجا ما یک قدم جلو هستیم. چون میدونیم کارسلینگ بیشتر در آسانسور هیدرولیک استفاده میشه. گفتیم فشار سیالی که داخل جک هیدرولیک بوجود میاد به کارسلینگ نیرو وارد میکنه. پس کاریلینگ و جک هیدرولیک به هم متصل اند.این اتصال به دو صورته: یا مستقیم و یا غیر مستقیم.این دو روش اتصال کارسلینگ رو به دو نوع کارسلینگ آسانسور هیدرولیک مستقیم و کارسلینگ آسانسور هیدرولیک غیرمستقیم تقسیم کرده. اما کارسلینگ فقط شامل این دو نوع نمیشه انواع دیگری هم هستن که براساس فاکتور های دیگه تقسیم بندی شدن که در ادامه اگر مایل باشید میتونم براتون توضیح بدم:
انواع کارسلینگ آسانسور
اینجا میخوام انواع کارسلینگ آسانسور رو خیلی ساده براتون توضیح بدم.
- براساس دهنه ریل دارای 3 نوع یک طرفه، دو طرفه و پیتلس هست.
- براساس نوع جک آسانسور که گفتیم کارسلینگ آسانسور هیدرولیک مستقیم و کارسلینگ آسانسور هیدرولیک غیرمستقیم هست.
- بر اساس ارتفاع چاهک کارسلینگ میتونه دارای چاه با ارتفاع محدد یا بدون چاهک باشه.
حالا قراره همه این انواع رو بهتون معرفی کنم:
کارسلینگ آسانسور یکطرفه
با توجه به تصویر بالا که تولید آسیا هیدرولیک هست.کارسلینگ آسانسور یکطرفه در اسانسور های هیدرولیک ومواردی که فضا محدود هست مثل ساختمانهای کوچک و متوسط استفاده میشه چرا که در این نوع کارسلینگ از سیستم هدایت در یک طرف استفاده میشه.از مزایاش قابل استفاده در فضای کمترفنصب آسان تر و هزینه کمتره.چون در اون از یک سیلندر و سیستم هدایت در یک سمت استفاده میشه. هزینه های نصب هم کمتره.
کارسلینگ آسانسور دو طرفه
در این نوع کارسلینگ آسانسور سیستم های م هدایت در دو طرف (برعکس یکطرفه) قابل استفاده هست.برعکس حالت بالا این کارسلینگ برای ساختمان های بزرگ اسانسور های صنعتی و آسانسور های نفربر با ظرفیت بالا قاببل استفاده هست.
کارسلینگ پیتلس
همونطور که از نام اون مشخصه کارسلینگ Pitless (پیت:چاله) less(فاقد). یعنی کارسلینگی که در چاهک های بدون چاله طراحی میشه. از ویژگی هایی که این نوع کارسلینگ داره اینه که اولا چاله نیاز نداره پس طراحی فشرده و کارآمدی داره،دوما ارتفاع پایینی داره که خودش باعث تضمین توقف ایمن میشه.سوما در این نوع کارسلینگ بجای نصب ضربه گیر در انتهای چاهک، ضربه گیر ها برای تامین ایمنی بیشتر در زیر و اطراف کابین نصب میشن.
کارسلینگ آسانسور هیدرولیک مستقیم
در این نوع کارسلینگ جک مستقیما زیر یا کنار کابین نصب میشه.یعنی سیلندر هیدرولیک مستقیما با کابین در تماسه(سیم بکسل واسطه نیست بینشون).این سیستم بدلیل حرکت مستقیمی که داره برای استفاده در آسانسور های کم ارتفاع و یا آسانسور های با ظرفیت بالا خیلی مناسبن. پس همینکه سیم بکسل نیاز نداره،ارتفاعش کمه (مخصوص ساختمان های 2 تا 6 طبقه هست) و حرکتی نرم و بی صدا داره، نشون میده که انتخاب خوبیه.
کارسلینگ آسانسور هیدرولیک غیرمستقیم
در این نوع کارسلینگ هم برخلاف نوع پیشین، نیروی جک بطور مستقیم به کابین وارد نمیشه. بلکه از طریق سیم بکسل،کابین به حرکت درمیاد.به این نوع ۱:۲ هم گفته میشه. چرا؟ با هر 1 متر حرکت پیشتون کابین 2 متر جابجا میشه و این حرکت که بهش حرکت مضاعف میگن یمی از ویژگی های این نوع کارسلینگ هست. این نوع کارسلینگ به طول کمتر پیستون برخلاف نوع قبلی نیاز داره و مناسب ساختمانهای بلند تا 10 طبقه هست.
انواع کارسلینگ آسانسور بر اساس ارتفاع چاهک
یکی دیگر از مواردی که در انتخاب کارسلینگ بسیار مهم است ارتفاع چاهکی استاندارد است که کارسلینگ آسانسور در آن قرار می گیره. بطور استاندارد هم ارتفاع چاهک بین 20 سانت تا 200 سانت باید باشه.
آشنایی با ساختار و اجزای کارسلینگ آسانسور هیدرولیک
ساختار و اجزای کارسلینگ آسانسور به شامل 6 قسمته:
بخش | نحوه قرار گیری |
سازه کارسلینگ آسانسور یا همان کارفریم | بصورت Lشکل، دارای دو ستون افقی و دو تیرک عمودی |
کفشک کارسلینگ آسانسور هیدرولیک | بیشتر در قسمت پایین کارسلینگ بین کارسلینگ و ریل |
پاراشوت کارسلینگ آسانسور(همان پاراشوت لحظه ای که مانع سقوط آسانسور می شود.) | متصل به سازه کارسلینگ |
فلکه جک آسانسور هیدرولیک | اتصال به جک از طریق اتصالات پیچ و مهره |
قلاب بکسل هیدرولیک | اتصال از دو طرف: از یک طرف به پلیتی روی پایه جک از طرفی دیگر به پلیتی مخصوص کارسلینگ |
پایه جک آسانسور هیدرولیک | قابلیت تحمل بار تمامی متعلقات |
سازه کارسلینگ آسانسور یا همان کارفریم
بخش اصلی و مهم آسانسور سازه و یا استراکچر کارسلینگ هست.این بخش وزن کابین و بار رو با هم + گشتاورد های حاصل از اونها رو تحمل میکنه.در واقع وظیفه نگهداری و پشتیبانی از کابین رو برعهده داره.معمولا یه سازه ی پیچ و مهره ای هست که روی ریل ها نصب میشه در واقع کابین روی فورکهای(یا سازه افقی)کارسلینگ سوارمیشه و از بالاترین نقطه روی ستونهای کارسلینگ مهار میشه .
کفشک کارسلینگ آسانسور هیدرولیک
کفشک قطعه ای پلاستیکیه که ما بین کارسلینگ و ریل آسانسور قرار میگیره. کارش هدایت کابین در مسیر ریله و اینکه نمیذاره کارسلینگ با ریل برخورد کنه که باعث سایش و خرابی ریل ها بشه.یه کفشک غلتکی هم داریم که داخلش دو تا بلبرینگ داره و بیرونش از جنس پلی اورتانه.این مدل کفشک(رولر) باعث حرکت نرم تری در آسانسور میشه.
پاراشوت کارسلینگ آسانسور
ضروریه که در همه آسانسور های هیدرولیک،از پاراشوت(پاراشوت لحظه ای) استفاده بشه. چون در صورت نبودن پاراشوت اگر سیم بکسل ها دچار پارگی بشن ، سقوط آسانسور شما حتمیه.آسانسور های هیدرولیک غیر مستقیم چون احتمال سقوطشون هست،نصب پاراشوت لحظه ای به همین دلیل براشون الزامیه. برای جلوگیری از سقوط آسانسور هایی که جک مستقیم هستن،لازمه که گاورنر نصب بشه و با سیستم پاراشوت و گاورنر از سقوط آسانسور های مستقیم جلوگیری بشه.
فلکه جک آسانسور هیدرولیک
فلکه جک آسانسور هیدرولیک قطعه ایه که فشار زیادی حین فرآیند جابجایی یا سکون فشار زیادی رو متحمل میشه. لازمه جنس فلکه و شیارهای اون طبق استاندارد انتخاب بشه که نه دچار شکستگی بشه و نه باعث ساییدگی سیم بکسل ها و ساییدگی خود فلکه بشه.معمولا فلکه ها رو براشون یه قاب فلزی و مقاوم در نظر می گیرند که از جنس ورق های فولاد کربن هست. روی این ورق ها عملیات ماشین کاری انجام و خم کاری انجام میشه که بشه به صورت پیچ و مهره ای اون رو نصب یا جدا کرد.
قلاب بکسل هیدرولیک
باید هنگام انتخاب قلاب بکسل برای آسانسور هیدرولیک بیشتر دقت کنیم. چرا که نوع فنر برای عملکرد بهتر پاراشوت مهمه. چرا؟ چون فنر هایی که در بازار روی قلاب بکسل ها هستن برای آسانسور های کششی طراحی شده و به این دلیل تولید کننده های کارسلینگ اکثرا فنر های مخصوص آسانسور هیدرولیک رو به شما ارائه میدن.
پایه جک آسانسور هیدرولیک
قوطی پایه جک قطعه ایه که وزن جک،وزن سرجک،وزن سیم بکسل ها ،کابین و کارسلینگ رو تحمل میکنه.لازمه که این قطعه،از آهن مقاومی استفاده بشه تا هنگام فشار دچار کمانش نشه. نیازه که از تولد کننده کارسلینگ معتبر بخواید که پایه جک رو خودش براتون نسبت به ظرفیت آسانسور هیدرولیکتون تهیه و محاسبه کنه.
جمع بندی
در این مقاله به صورت کاملا ساده و مفهومی اما جامع به بررسی کارسلینگ و تمامی متعلقات آن پرداختیم. گفتیم قطعه ای مکانیکی و هیدرولیکی است که وظیفه حمل کابین را برعه دارد و از اجزای مختلفی ساخته شده است.بنابراین یکی از قطعات پیچیده آسانسور است که از اجزای مختلفی مرکب شده است.